AGODI als werkgever
AGODI is opgericht naar aanleiding van de BBB-hervorming en is als intern verzelfstandigd agentschap operationeel sinds april 2006. Het agentschap zorgt ervoor dat circa 4.000 scholen in Vlaanderen de middelen ontvangen om kwaliteitsvol onderwijs te organiseren. AGODI ondersteunt hen ook dagelijks om hun kerntaken uit te voeren.
AGODI heeft twee afdelingen die instaan voor personeelszaken. Dat is een afdeling voor het basisonderwijs en de CLB's en een afdeling voor het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs. De werkstations van de personeelsafdelingen verzorgen het dossierbeheer van de onderwijspersoneelsleden en staan in voor de correcte uitbetaling van de personeelsleden. Zij treden in toenemende mate op als actieve informatieverstrekkers over de complexe personeelsreglementering.
Daarnaast bestaan er twee afdelingen die verantwoordelijk zijn voor schoolmaterie. Dat is een afdeling voor het basisonderwijs, de CLB's en het deeltijds kunstonderwijs, en een afdeling voor het secundair onderwijs. Dit zijn hun taken:
- De schoolbeheerteams van de verschillende onderwijsniveaus voeren de reglementering over de scholen en de schoolorganisatie uit en zij staan in voor de leerplichtcontrole en de opvolging van de financieringswet.
- Daarnaast bezoeken de verificateurs dagelijks de scholen.
- De deskundigen-ondersteuners van de lokale overlegplatforms (LOP's) ondersteunen mee het inschrijvingsrecht en het bevorderen van de gelijke onderwijskansen in de basisscholen en de secundaire scholen.
Binnen het agentschap zijn er twee afdelingen die ondersteunende diensten verlenen aan de andere afdelingen.
In totaal maken ongeveer 460 personeelsleden deel uit van het Agentschap voor Onderwijsdiensten.