Nieuwigheden schoolsecretariaten secundair onderwijs en deeltijds kunstonderwijs schooljaar 2020-2021
Welkom bij de opleiding Nieuwigheden aan het begin van schooljaar 2020-2021. Op deze pagina vind je informatie terug over wijzigingen aan de onderwijsregelgeving die tijdens schooljaar 2020-2021 van belang zijn voor secretariaatsmedewerkers.
Je vindt er ingesproken presentaties en andere informatiebronnen terug. Je kunt alle materialen online raadplegen.
-
Bevallingsverlof in het secundair onderwijs en deeltijds kunstonderwijs
-
Door federale wijzigingen aan de regelgeving over het bevallingsverlof mogen de dagen van tijdelijke werkloosheid, ziekte of werkverwijdering tijdens de zesde week tot en met de tweede week voorafgaand aan de bevallingsdatum vanaf 1 maart 2020 overgedragen worden naar het postnataal verlof.
• Bekijk hier de toelichting over bevallingsverlof voor schoolsecretariaten
• Meer info over alle wijzigingen vind je in de omzendbrieven over bevallingsverlof:⚬ Omzendbrief PERS/2005/02 (13AC) Bevallings-, geboorte- en onbezoldigd ouderschapsverlof - Tijdelijk aangestelde personeelsleden van de onderwijsinstellingen en de centra voor leerlingenbegeleiding, georganiseerd of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap
⚬ Omzendbrief PERS/2005/03 (13AC) Bevallings-, geboorte- en onbezoldigd ouderschapsverlof - Tot de proeftijd toegelaten en vast benoemde personeelsleden van het onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, georganiseerd of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap
-
-
Terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking (TBSOB) vanaf 1 september 2020 in het secundair onderwijs en deeltijds kunstonderwijs
-
Vanaf 1 september 2020 gelden een aantal nieuwe maatregelen bij de toepassing van de TBSOB-regelgeving, met als doel het terugdringen van het lerarentekort:
• Heractivering van de Vlaamse reaffectatiecommissie en de reaffectatiecommissie van de scholengroep voor scholen die deel uitmaken van een scholengemeenschap van het basisonderwijs of secundair onderwijs
• Meer mogelijkheden op het vlak van wedertewerkstelling en meer flexibiliteit voor vrijwillige reaffectatie of wedertewerkstellling
• Professionaliseringstrajecten worden mogelijk in alle onderwijsniveaus
• Bekijk⚬ de toelichting over TBSOB voor secretariaatsmedewerkers.
⚬ de presentatie over TBSOB van de Ronde van Vlaanderen voor directies.• Meer info over alle wijzigingen vind je in de omzendbrieven over TBSOB:
⚬ Omzendbrief PERS/2003/08 De reaffectatie- en wedertewerkstellingsregeling voor de inrichtende machten en de personeelsleden tewerkgesteld in het niet-tertiair onderwijs
⚬ Omzendbrief PERS/2015/03 Elektronisch communiceren van gegevens over terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) of het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS)
-
-
Vaste benoeming secundair onderwijs en deeltijds kunstonderwijs
-
Op 1 januari 2021 zullen meer personeelsleden vast benoemd kunnen worden. Dat komt omdat betrekkingen van sommige personeelsleden die gedurende het volledige schooljaar bepaalde verlofstelsels opnemen, vacant verklaard moeten worden. In het gewoon secundair onderwijs moeten bovendien ook betrekkingen in uren-leraar die overgedragen of herverdeeld werden, vacant verklaard worden.
• Bekijk
⚬ de toelichting over vaste benoeming voor schoolsecretariaten.
⚬ de presentatie over vaste benoeming van de Ronde van Vlaanderen voor directies.
• Omzendbrief 13CC/VB/ML Vaste benoeming.
-
-
Progressieve tewerkstelling - Afwezigheid aangepaste arbeid ziekenfonds (AAAZ)
-
Tijdelijke personeelsleden die geen recht meer hebben op bezoldigd ziekteverlof, kunnen van de adviserend arts van het ziekenfonds de toestemming krijgen om het werk deeltijds te hervatten na een periode van volledige ziekte. Voor het ziekenfonds mag het personeelslid dan een 'toegelaten activiteit' uitoefenen na een periode van volledige ziekte.
• Bekijk hier de toelichting over Afwezigheid aangepaste arbeid ziekenfonds voor secretariaatsmedewerkers.
• Meer info over wijzigingen vind je in de omzendbrief over ziekteverloven en verloven voor verminderde prestaties
⚬ Omzendbrief PERS/2007/07 Het ziekteverlof, het verlof voor verminderde prestaties wegens ziekte, het langdurig verlof voor verminderde prestaties wegens medische redenen, de afwezigheid aangepaste arbeid ziekenfonds en de terbeschikkingstelling wegens ziekte voor bepaalde personeelsleden van het onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, punt 7 en punt 8.4.
-
-
Innovatie in het secundair onderwijs en deeltijds kunstonderwijs
- In deze presentatie komen twee innovaties aan bod. Vanaf 1 juli 2020 start de elektronische aangifte van het sociale risico in verband met ziekte, een project dat een gevoelige planlastvermindering betekent voor de secretariaatsmedewerkers. Het tweede onderdeel bespreekt de uitbreiding van de mogelijkheden voor personeelsleden bij het raadplegen van hun persoonlijk dossier en bevat een oproep tot het doorgeven van het e-mailadres, als onderdeel van een efficiënte uitwisseling van informatie.
• Bekijk de toelichting over innovatie voor secretariaatsmedewerkers
• Omzendbrief NO/2020/02 De verplichte elektronische Aangifte van een Sociaal Risico – sector Uitkeringen (e-ASR ZIMA)
- In deze presentatie komen twee innovaties aan bod. Vanaf 1 juli 2020 start de elektronische aangifte van het sociale risico in verband met ziekte, een project dat een gevoelige planlastvermindering betekent voor de secretariaatsmedewerkers. Het tweede onderdeel bespreekt de uitbreiding van de mogelijkheden voor personeelsleden bij het raadplegen van hun persoonlijk dossier en bevat een oproep tot het doorgeven van het e-mailadres, als onderdeel van een efficiënte uitwisseling van informatie.
-
Coronamaatregelen
-
Door de enorme impact van de coronacrisis op de schoolorganisatie werden enkele maatregelen genomen met uitwerking op schooljaar 2020-2021.
• Bekijk hier de toelichting voor secretariaatsmedewerkersbij deze onderwerpen1. Inschrijvingsrecht
2. Huisonderwijs en examencommissie
3. Tijdelijk verslag
4. Attestwijzigingen
5. Toelatingsvoorwaarden 1A – 1B• Meer informatie over het inschrijvingsrecht en de aanmeldingsprocedure vind je in de omzendbrieven
BaO/2012/01 en
SO/2012/01.
• Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden vind je in de omzendbrief die alle dringende en tijdelijke maatregelen bundelt die genomen werden naar aanleiding van de coronacrisis SO/2020/01.
-
-
Zorgtijdgarantie
-
De ondersteuningsnetwerken hebben sinds het schooljaar 2018-2019 een gegarandeerde omkadering. Tegelijk stijgt het aantal ondersteuningsvragen sinds de start van het ondersteuningsmodel. Er is dus meer ondersteuningstijd nodig. Daarom verhoogt de gegarandeerde omkadering vanaf het schooljaar 2020-2021:
⚬ Voor het basisonderwijs tot 18.974 lestijden en 17.845 uren
⚬ Voor het secundair onderwijs tot 10.761 lesuren en 3.614 urenDe werkingsmiddelen evolueren mee met de omkadering. 30 miljoen euro aan bijkomende investeringen bieden de kans om extra ondersteuners in te zetten die:
⚬ leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen ondersteunen, of
⚬ leerkracht of schoolteam kunnen helpen en begeleiden.
-
-
Duaal lesgeven
-
Op 1 september 2020 start een twee jaar durend proefproject rond duaal lesgeven in het voltijds gewoon secundair onderwijs: een nieuw concept waarbij een werknemer van een bedrijf deeltijds een lesopdracht kan opnemen in een secundaire school.
Als je school een vacature heeft die ze niet kan invullen via een reguliere statutaire aanstelling, kan ze beroep doen op een werknemer die aan de slag is in een bedrijf. School en bedrijf moeten daarvoor tussen 1 september 2020 en 31 augustus 2022 een dienstverleningsovereenkomst afsluiten. Het personeelslid behoudt zijn salaris in zijn bedrijf en de school kent aan het bedrijf een financiële vergoeding toe via omzetting van uren-leraar in een krediet. Als het personeelslid nog geen bewijs van pedagogische bekwaamheid heeft, krijgt hij een verkorte educatieve opleiding op maat in samenwerking met de lerarenopleiding van een hogeschool of universiteit.
Klik hier voor de toelichting voor secretariaatsmedewerkers
-
-
Wijzigingen in de programmatieregels
-
Met Onderwijsdecreet 30 zijn er enkele wijzigingen aan de programmatieregels voor
⚬ duale structuuronderdelen
⚬ het stelsel leren en werken
⚬ het buitengewoon secundair onderwijs.Klik hier voor de toelichting voor secretariaatsmedewerkers
Meer informatie over de programmatieprocedure en bijhorende vereisten vind je in omzendbrief SO61.
-
-
Overzitten met een A-attest
-
Vanaf vorig schooljaar (2019-2020) kan een oriënteringsattest A in het eerste leerjaar A of B ook een uitsluiting bevatten in het 2de leerjaar A en/of B:
⚬ voor 1 of meer basisopties en/of
⚬ voor 1 of meer pakkettenDe delibererende klassenraad moet in dat geval ook een bindend advies over overzitten formuleren. Het B-attest moet in de hogere leerjaren ook een bindend advies over overzitten bevatten.
Scholen konden in het schooljaar 2019-2020 de organisatie van hun leerlingenevaluatie aanpassen door de coronacrisis. Dat houdt ook in dat er nog mag overgestapt worden op het systeem van graadevaluatie of van overgaan met tekorten. Beide zijn vormen van flexibele trajecten.
Klik hier voor de toelichting voor secretariaatsmedewerkers
-
-
Andere kleine maatregelen
-
Bekijk de toelichting voor secretariaatsmedewerkers waarin we volgende onderwerpen behandelen:
1. Benaming van studierichtingen en vakken
2. Hertelling bij leerlingenstijging of -daling
3. Uitbreiding voordrachtgevers
4. Aanwendingspercentage levensbeschouwelijke vakken
5. Teldatum Se-n-Se en HBO Verpleegkunde
6. InternatenMeer informatie over de uitbreiding voordrachtgevers vind je in omzendbrief SO55.
Meer informatie over de nieuwe maatregelen voor Internatien vind je in omzendbrief SO17.
-
Ieder schooljaar zijn we benieuwd naar wat je van onze opleidingen vindt, maar je snapt: dit keer toch nét iets meer.
Help de AGODI-academie het opleidingsaanbod voor schoolsecretariaten te verbeteren. Vul het evaluatieformulier in.