Fiscale fiche digitaal

Je fiscale fiche vanaf 4 mei 2018 alleen online

Wat is er nieuw?

Vanaf 4 mei 2018 vind je je fiscale fiche voor het invullen van je belastingaangifte terug op de salariswebsite. Het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) zorgt zo voor de verdere digitalisering van je salarisgegevens. Je krijgt de fiscale fiche dus niet meer op papier.

Waarom een vernieuwing?

  • We willen bijdragen tot een ecologische omgeving. Tot nog toe verstuurde AGODI jaarlijks meer dan 200.000 brieven met de fiscale fiche naar de personeelsleden in het onderwijs.
  • We zetten in op een betere dienstverlening. Met de digitalisatie van de fiscale fiche
    • is je fiche op ieder moment beschikbaar
    • waar je ook wil
    • makkelijk en eenvoudig

Veelgestelde vragen

  •  

    Wie ontvangt de fiscale fiches op papier?

    •  • Als je aangegeven hebt om je salarisbrief op papier te blijven ontvangen, dan sturen we je de fiscale fiche ook met de post op.
       • Gepensioneerde personeelsleden en tijdelijke personeelsleden die dit schooljaar geen prestaties meer leverden, ontvangen de fiscale fiche op papier.
       • Personeelsleden met gewijzigde, nieuwe of geannuleerde fiches van het inkomstenjaar 2017 door regelingen in “negatief” tijdens de periode maart 2018 tot en met juli 2018 (verzending begin augustus 2018) krijgen een papieren versie.
       • Bij het attest 281.25.

  •  

    Hoe lang worden mijn fiscale fiches bewaard?

    • Net zoals je salarisbrief kan je je fiscale fiches tot tien jaar na datum raadplegen.

  •  

    Kan ik mijn fiscale fiches nog ergens terugvinden?

    • Je fiscale fiches kan je ook terugvinden op de website van Tax-on-web, als je daar gebruik van maakt. Je vindt ze onder de rubriek 'Mijn documenten'.

  •  

    Wat zijn de technisch minimale vereisten om mijn fiscale fiches te kunnen raadplegen?

    • De technische vereisten hangen af van de digitale sleutel die je kiest. Meer informatie over de digitale sleutels, vind je hieronder.

      Als je wilt aanmelden op een pc met een elektronische identiteitskaart, zijn dit de technische vereisten:

       • een eID-kaartlezer
       • bijhorende software om een eID te kunnen lezen (informatie hierover vind je ook terug onder de vraag Hoe meld ik mij aan met een eID?)
       • een pdf-reader, zoals Adobe
       • een standaardbrowser, zoals Firefox, Chrome of Internet Explorer voor Windows of Linux, en Firefox of Safari voor iOS (toestel van Apple). De website wordt ondersteund door de recentste versie van je standaardbrowser en door de versie ervoor.

      Als je aanmeldt via een token of beveiligingscode, zijn een kaartlezer of bijhorende software uiteraard niet nodig.

      Bij een tablet of smartphone kan je aanmelden met een token of beveiligingscode. Je hebt daarvoor ook de laatste of voorlaatste versie van de standaardbrowser nodig. Je kan dan aanmelden via bijvoorbeeld Google of Chrome voor Android, en Firefox of Safari voor Apple.

  •  

    Wat zijn digitale sleutels?

  •  

    Hoe meld ik aan met een eID?

    • Om te kunnen aanmelden met je eID heb je de pincode nodig van je eID, een aangesloten kaartlezer en een computer met internetverbinding waarop de software voor het gebruik van de eID geïnstalleerd is. Je vindt die informatie terug op de website van de Vlaamse overheid. Aanmelden met eID-kaartlezer biedt het hoogste niveau van beveiliging.

      Via de veelgestelde vragen op bovengenoemde website vind je onder andere meer informatie over:

       • hoe je een eID aanvraagt
       • over de pincode van je eID
       • hoe je moet omgaan met foutmeldingen
       • welke software je moet gebruiken
       • waar je een kaartlezer kan kopen

  •  

    Wat is een token?

    • Een token is een kaart met de afmetingen van een bankkaart met daarop 24 persoonlijke codes. Je kan die codes gebruiken om je aanmelding zo goed mogelijk te beveiligen en toegang te krijgen tot online diensten van de overheid. Meer informatie vind je op de website van de Vlaamse overheid. Je kan met een token aanmelden op pc, tablet en smartphone.

  •  

    Kan ik me aanmelden zonder eID of token?

    • Je kan aanmelden op de website als je geen gebruik kan maken van een token of van je eID, bijvoorbeeld omdat je geen kaartlezer hebt of omdat je je pincode verloren hebt. In dat geval kan je gebruik maken van de app itsme® als je over een smartphone beschikt. Via itsme® kan je overal met dezelfde code inloggen. Voor het eerste gebruik moet je itsme® activeren door eenmalig je identiteitsgegevens te koppelen aan je itsme®-account. Dat kan via je bankkaart (+bijhorende kaartlezer) als je aangesloten bent bij KBC, Belfius, ING en Paribas Fortis. Meer informatie vind je op de website van itsme®.

  •  

    Hoe geraak ik aan een beveiligingscode via app of sms?

  •  

    Bij wie kan ik terecht voor vragen over mijn fiscale fiche(s)?

    • Voor inhoudelijke vragen over je personeelsdossier en/of je fiscale fiche kan je terecht bij je dossier- en relatiebeheerder.

      Via de hulpwidget op de website zie je de contactgegevens van je dossierbeheerder. Je hebt de keuze om je dossierbeheerder telefonisch of via mail te contacteren. Je dossierbeheerder of een

      collega is op werkdagen bereikbaar tussen 8u00 en 17u00. Je kan er ook voor opteren om vanuit de website een mail te sturen. Je krijgt van ons een ontvangstmelding en uiterlijk over drie werkdagen een antwoord.

Affiche fiscale fiche klein
Nog vragen?

Je kan vragen over je fiscale fiche en je personeelsdossier stellen aan
je dossier- en relatiebeheerder.

Zij beantwoorden je vraag binnen drie werkdagen.

Omzendbrief

Meer over dit onderwerp vind je ook in de omzendbrief Fiscale documenten (inkomsten 2017).